مراقبت و نگهداری فولاد ضد زنگ

مراقبت و نگهداری فولاد ضد زنگ نگهداری فولاد ضد زنگ،نگهداری فولاد،مراقبت فولاد ضدزنگ،فولاد زنگ نزن

آیا واقعا فولادهای زنگ نزن احتیاجی به نگهداری و مراقبت ندارند؟

فولاد ضدزنگ یک آلیاژ آهن با عناصر کرم و نیکل و اغلب مولیبدن میباشد که مقاومت معینی در برابر خوردگی دارد اما نه آنطوری که به فلزات نجیب مثل پلاتین طلا و نقره ضد زنگ کامل می گوییم .حقیقت اینست که فولاد زنگ نزن یک فلز نجیب نیست ، در حقیقت پایه آلیاژ مانند فولادهای معمولی عمل می نماید.

طبیعت نجیب بودن این آلیاژ به لایه پسیو بسیار نازک اکسید کرم برمیگردد که در محیط های مرطوب بطور غیر قابل باوری حالت نجیب و مقاومی از خود بروز می‌دهد. اما در غیاب این لایه ، فلز در معرض تخریب به علت مکانیزم خوردگی قرارمی‌گیرد.

ماشین آلات بسته بندی فولاد ضد زنگ

حفاظت خوب این لایه باعث خواهد شد فولاد زنگ نزن برای مدت طولانی بدون هیچ مشکلی کار کند به عبارت دیگر فولاد زنگ نزن احتیاج به مراقبت داشته و یا می توان گفت که به یک نگهداری حداقلی نیاز دارد . لایه پسیو محافظ را می توان با مانند پوسته نازک  ۰/۱ میلی متری یک میوه سیب تعبیر نمود که میوه را در وضعیت سالمی بعد از مدت طولانی نگه میدارد و با وجود نازکی پوست هیچ ماده ای توانایی داخل شدن و خارج شدن را ندارد پوست فوق العاده نازک سیب تاز مانی که کرم سیب آن را نخورده اجازه انتقال مواد را از بیرون به داخل سیب یا بلعکس نمیدهد.

میوه سیب هنگامی که برش میخورد بسیار به سرعت اکسیده و سیاه می شود به عبارت دیگر این پوست نازک و سالم که از میوه مراقبت میکند. فولاد زنگ نزن هم دارای پوسته ای است که بیشتر از ۱۰۰/۰۰۰ برابر نازک تر از پوست سیب است . ضخامت این پوسته ۱۰ تا ۱۵ نانو متر است که در قبال خروج یونهای فلزی و ورود عناصر خارجی مقاومت بالایی دارد.

ریبون بلندر

اگر این لایه نازک در معرض محیط های قوی شیمیایی قرار گیرد شکسته شده و خوردگی فلز پایه شروع خواهد شد بزرگترین  تفاوت فولاد زنگ نزن با سیب در جاهایی که لایه اکسید کرم بصورت مکانیکی از بین می رود (بصورت ضربه یا سا یش ) به خوبی قابل لمس است چون در تماس با اکسیژن هوا این لایه مجددا بصورت لایه جدید اکسید کرم تشکیل می گردد. این مکانیزم به نام اثر خودبازیابی شناخته می شود ولی این مکانیسم در حضور یونهای زیاد کلر دچار اشکال می شود.

کلریدها از خانواده نمک های فلزی با هالوژن ها می باشند که عموما یکی از محصولات خوردگی هستند. به این دلیل است که پس از اسیدشویی ( پیکلینگ ) محصولات فلزی باید با آب فقط محصول را شستشو داد چون آب لوله کشی شامل مقدار زیادی کلریدها است و اگر این عمل انجام نشود لایه محافظ اکسیدی ایجاد شده متخلخل و دارای ضخامت یکنواخت نبوده و نمی باشد طبیعی است که این اکسید کیفیت مناسبی برای محافظت ندارد .

لکه های رسوبی روی سطح فولاد زنگ نزن

تاثیر خرابکارانه لکه های رسوبی بر سطح فولادهای زنگ نزن بخوبی شناخته نشده است. فولاد زنگ نزن می باید در معرض هوا و به اصطلاح نفس بکشد تا اکسیژن مورد نیاز لایه پسیو محافظت را تامین کند .

با توجه به بزرگ بودن ملوکول اکسیژن بدیهی است که سطح باید کاملا تمیز باشد که لکه های رسوبی قادر به جلوگیری از نفوذ اکسیژن نباشداما مهمترین سوال نحو تمیز کردن و پاکیزگی سطحی است که در این مورد همیشه کاربران دچار اشکال می شوند حتی زمانی که فولاد زنگ نزن توسط شوینده های حاوی آنزیم های قوی تمیز می شود دستمال سفید پاکیزه بهد از پاک کردن سطح مقداری چرک خواهد شد که این دلیل وجود لکه های بسیار ریز و میکروسکوپی در خلل و فرج زیر سطح است .

محصولات دیگر


Call Now Buttonمشاوره