دستگاه کوره خشک کن دوار روتاری درایر

خشک­ کن دوار شامل یک استوانه­ای است که در جهت مناسب می­چرخد و به طور معمول با افق زاویه کمی دارد.
طول استوانه ۴ تا بیش از ۱۰ برابر قطرش می­باشد که ممکن است از ۳/۰ تا ۳ متر تغییر کند. مواد جامد تغذیه شده به انتهای هر سیلندر وارد می­شود و به واسطه سه خاصیت چرخشی، اختلاف ارتفاع و شیب استوانه، محصول تمام شده از قسمت دیگر تغذیه می­کنند.

خشک کن های روتاری دوار به دو گروه تقسیم می­شوند:

مستقیم  

روش مستقیم روشی است که وقتی تبادل مستقیم حرارت بین جریان مواد جامد صورت می­گیرد موجب افزایش یا کاهش دمای جامدات می­شود

غیرمستقیم

روش غیرمستقیم روشی است که گرمای ملایم جدا شده از برخورد فیزیکی مواد جامد با دیوار یا لوله فلزی باشد.

کوره خشک کن دوار

سازنده دستگاه کوره خشک کن دوار روتاری درایر

ماشین سازی به آفرین سازنده دستگاه کوره خشک کن دوار و روتاری درایر از جنس استیل و آهن با قطر و طول های مختلف با استفاده از شعله مستقیم و هوای گرم

خشک­ کن دوار ، روتاری درایر

یکی از مهمترین خشک ­کن­هایی است که برای خشک کردن مواد جامد گرانول که می­توانند جریان آزاد داشته باشند و در اثر پاشیدن و به هم خوردن عمل خرد شدن قابل ملاحظه­ای صورت نگیرد.

اگر کوره خشک کن دوار مجهز به دستگاه مخصوصی که کیکهای جامد را می­شکنند باشند، می­توانند مواد خیلی چسبنده را هم به خوبی خشک کنند. در مورد خشک کردن مایعات غلیظ، مواد گلی شکل، مواد خیلی چسبنده و صمغی و موادی که به کندی خشک می­شوند مناسب نمی­باشند به علاوه مواد گوگردی و یا مواد سبکی که به راحتی توسط جریان هوا حمل می­شوند. کوره خشک­کن­های دوار برای خشک ­کردن کودهای شیمیایی از قبیل سولفات، فسفات، و نیترات آلونیوم و نمکهای پتاسیم، همچنین موادی مانند مواد معدنی، شن، سنگ آهک، خاک رس …زمان خشک شدن در این خشک کنها معمولاً بین ۵ دقیقه تا ۱ ساعت و ظرفیت آنها بین چند صد کیلوگرم تا چند صدتن تغییر می­کند.  هاپر اسکرو

کوره خشک کن دوار

خشک ­کن دوار شامل یک پوسته استوانه­ای چرخنده به صورت افقی و با کمی شیب به سمت قسمت خروجی خوراک می­باشد.خوراک مرطوب از یک انتهای استوانه وارد و از انتهای دیگر محصول خشک شده خارج می­شود، هنگامیکه استوانه می­چرخد پرده­های بالا برنده مواد جامد را بالا می­برند و به داخل هوای داغ در حال جریان می­پاشند و درنتیجه سطح مواد جامد به طور کامل در معرض هوای داغ قرار گرفته و عمل خشک شدن به طور مؤثرتری انجام میگیرد. در محل ورود خوراک چند پره مارپیچی قرار دارد که به جلو راندن خوراک کمک می­کند تا به پرده­های اصلی برسد.در محیط ­های مرطوب لازم است که هوای خنک ورودی تا حدی رطوبت زدایی شود که این کار را می­توان توسط برج جذب و درمجاورت کلسیم کلراید انجام داد.

 دستگاه­های فرعی این خشک کن عبارتند از: گرم کن هوا با شعله مستقیم و یا غیرمستقیم، کانال تنظیم کردن مقدار هوا، دستگاه جمع­­آوری غبارات و فن­ها، همچنین یک سیستم نوار نقاله برای انتقال ذرات ورودی و خروجی در بعضی موارد به یک سیستم اتوماتیک چکشی نیاز است تا موادی را که روی بالا برنده به صورت کیک قرار می­گیرند خرد کند.

تئوری خشک ­کن­ های روتاری

اگر انتقال حرارت مستقیماً از فاز گاز به فاز جامد صورت گیرد آن را از نوع حرارت مستقیم و اگر انتقال حرارت از لوله­های بخار به مواد جامد انجام گیرد آنرا از نوع حرارت غیرمستقیم گویند. در صورتی که جهت جریان فاز گاز و فاز جامد هم جهت لاشند آنرا فواری واگر مخالف جهت هم باشند آنرامتقابل گویند.

براین اساس خشک­ کن­های دوار به چهار گروه زیر تقسیم می­شوند :

۱- حرارت مستقیم، جریان متقابل

برای موادی که باید تا دمای بالاتر گرم شوند مانند مواد معدنی، شن، سنگ آهک، خاک رس و غیره از جریان مستقیم گاز داغ استفاده می­شود. برای موادی که نباید تا دمای خیلی بالاتری گرم شوند مانند سولفات آلومینوم و شکر و محصولات کریستالی مواد شیمیایی، از هوای گرم استفاده می­شود.

۲-حرارت مستقیم، جریان فواری

مواد جامدی که از آلوده شدن آن با گاز احتراق نگران نیستیم ولی باید تا دمای بالا گرم نشوند مانند سولفید آهن، سنگ گچ و مواد آلی مانند ذغال سنگ احیا نشده و مواد کشاورزی، باید در خشک­کن موازی خنک شوند.

۳-حرارت غیرمستقیم، جریان متقابل

موادی نظیر پیگمانهای سفید که باید تا درجه حرارت بالا گرم شوند ولی در تماس با گاز نیابد باشند. ممکن است ساختمان خشک­کن انتخاب شده از آجر نسوز ساخته شده باشد و به وسیله بخار داغ کاملاً احاطه شده باشد. در این حالت دبی جریان هوا را در مینیمم مقدار خود نگه می­داریم زیرا در این حالت حرارت بوسیلة هدایت از پوسته و یا لوله­های مرکزی اعمل می­شود.

۴-نوع مستقیم – غیرمستقیم

این خشک ­کن اقتصادی تر از خشک ­کن مستقیم می­ باشد و ممکن است برای موادی که در درجه حرارت بالا خشک می­شوند با استفاده از لوله بخار بکار گرفته شوند. به عنوان مثال هوای داغ با درجه حرارت ۱۲۰۰ تا of 1400 آنرا ترک کرده و وارد فضای حلقه مانند شده و در تماس با ماده جامد قرار می­گیرد . در دمای ۱۴۰ تاfo170  آنرا ترک می­کنند. زغال سنگ خام کلاً به این روش خشک می­ شوند بدون آنکه مشتعل شوند و یا گرد و غبار آنها محترق شوند. قطر تقریبی این خشک کن تنها از ۳ الی ۱۰ (فوت) و طول آنها از ۲ الی ۱۰۰ فوت تغییر می­کند. در دمای ۱۴۰ تاfo170 آنرا ترک می­کنند. زغال سنگ خام کلاً به این روش خشک می­شوند بدون آنکه مشتعل شوند و یا گرد و غبار آنها محترق شوند. قطر تقریبی این خشک کن تنها از ۳ الی ۱۰ (فوت) و طول آنها از ۲ الی ۱۰۰ فوت تغییر می­کند.

خشک ­کن دوار مستقیم

خشک ­کن دوار مستقیم

این نوع خشک کن معمولاً شامل یک استوانه فلزی ساده بود و برای درجه حرارتهای پایین و یا متوسط مناسب می­باشد. برای درجه حرارتهای عملیاتی که در حد پایین می­باشد از فلزات با خواص مناسب آن را ساخته­ اند.

نحوه عملکرد دستگاه خشک کن روتاری درایر

دستگاه  خشک کن دوار دارای محفظه ای استوانه ای شکل می باشد که محصول از یک طرف وارد شده و از قسمت دیگر خارج می شود. در ابتدا محصول در مخزن دپو شده و با سیستم هاپر اسکرو به تدریج وارد درام می شود.  استوانه بوسیله چرخ دنده که حول محور استوانه قرارداده شده و موتور گیربکس به چرخش در می آید. روتاری درایر های ساخت ماشین سازی به آفرین دارای دو راهنمای از تسمه رول شده بسیار قوی بر روی رولیک های ساخته شده ضد سایش حرکت میکننده که باعث تعادل و یکنواختی در حرکت میشوند . و با کمک پره های اسپیرال موجود در جداره داخلی آن  محصول علاوه بر زیر و رو شدن به سمت جلو هدایت می‌شود. در همین حین توسط فن های قدرتمندی گرمای تولید شده توسط منبع گرما به داخل استوانه دمیده  شده و محصول را خشک می کند. رطوبت خارج شده از محصول با مکش فن های سانتریفیوژی و از طریق کانال های کار گذاشته شده در قسمتهای مختلف دستگاه خارج می شود. در نهایت مواد خشک شده به تدریج از سمت دیگر درام خارج می شوند.

کاربرد دستگاه خشک کن روتاری

دستگاه خشک کن دوار یا روتاری درایر در فرآیند تولید و جهت گرفتن و به حداقل رساندن رطوبت مواد پودری و گرانول در صنایع مختلف استفاده میشود .انواع پودرهای خوراکی و ساختمانی و شیمیایی مانند سنگ ماسه، خاک رس، سولفات آهن، سولفات مس ، سیلیس ، نمک ،  غیره کاربرد ویژه‌ای دارد.

قیمت دستگاه خشک کن دوار روتاری درایر

عوامل متعددی بر قیمت تمام شده دستگاه خشک کن روتاری تاثیر گذاری میباشد از جمله ، جنس و ضخامت  ورق بدنه ، طول و قطر استوانه ، شاسی و تجهیزات هوای گرم تولیدی جهت خشک کردن مواد مختلف ، لطفا جهت مشاوره فنی و اطلاع از قیمت ها با کارشناسان ماشین سازی به آفرین تماس بگیرید .

کوره هوای گرم

کوره‌ هوای گرم را می‌توان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دستگاه و تجهیزاتی دانست که در سیستم گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ از قطعات و لوازم مختلفی تولید شده‌اند که می‌تواند با تولید جریان هوای گرم، دمای هوا را در محیط‌های بزرگ و صنعتی بالا ببرد. امروزه مهندسین و صنعتگران انواع مختلفی از کوره هوای گرم را بسته به نیاز بازار طراحی و تولید می‌کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا به‌ صورت کامل در خصوص نحوه ساخت کوره هوای گرم صحبت کنیم.

قطعات و تجهیزات کوره‌ هوای گرم

اگر قصد دارید تا با نحوه ساخت کوره هوای گرم آشنا شوید بدون شک، در قدم اول باید بدانید که چه قسمت‌ها و قطعاتی در چنین کوره‌هایی وجود داشته و هر کدام از آن‌ها چه وظایفی را به عهده دارند. پس از آن است که می‌توانید ادعا داشته باشید با نحوه کار این کوره‌ها آشنا شده و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

به‌ صورت کلی، هیتر هوای گرم از سه قسمت عمده زیر تشکیل شده‌اند:

  • مشعل

مشعل‌ها همان‌طور که از نامشان نیز پیدا است، وظیفه دارند تا حرارت مورد نیاز هیتر کابینتی را ایجاد کنند. به ‌صورت معمول سوختی که برای تولید هوای گرم در چنین تجهیزاتی استفاده می‌شود، گازوئیل و یا گاز است. با این ‌وجود، کوره‌های هوای گرمی که با گازوئیل کار می‌کنند، به دلیل تولید آلودگی بیشتر، زیاد مناسب به نظر نمی‌رسند. بعد از این که مخزن این کوره‌ها از سوخت مورد نیاز پر شد، مشعل سوخت را با هوا مخلوط کرده و آن را آتش خواهد زد.

  • مبدل حرارتی

یکی دیگر از اجزایی که در نحوه ساخت هیتر هوای گرم تأثیرگذار است، مبدل حرارتی است. این مبدل‌ها در واقع وظیفه دارند تا گرمای تولید شده توسط کوره را به محیط پیرامون انتقال داده و مسیری را برای ارتباط مستقیم بین کوره و هوای آزاد ایجاد کنند. از آن جایی که این قسمت به ‌صورت مستقیم با حرارت بالا در تماس است، نیاز است تا جنس آن به‌ گونه‌ای انتخاب شود که در برابر دماهای بالا، مقاومت مناسبی داشته باشد. امروزه جنس این قسمت از هیتر هوای گرم را از ورق استنلس ‌استیل نگیر تولید می‌کنند. این ورقه‌ها دارای مقاومت حرارتی بسیار بالایی بوده و در برابر سایر گزینه‌ها، وزن کمتر و کارایی بیشتری دارند. البته باید اشاره کرد که رنگ مورد استفاده بر روی مبدل‌های حرارتی نیز باید از نوعی باشد که در برابر حرارت و رطوبت مقاومت مناسبی از خود نشان دهد.

  • فن‌های دمنده

بدون وجود فن‌های دمنده، عملاً هیتر هوای گرم نمی‌تواند کاربردی داشته باشد. پس می‌توان توقع داشت که این قسمت، تأثیر زیادی بر نحوه ساخت کوره هوای گرم داشته باشد. این فن‌ها می‌توانند هوای سرد را از محیط پیرامون دریافت کرده و با ایجاد نیروی خود، آن را از روی مبدل حرارتی گذر داده و سپس به محیط منتقل کنند. تعداد، سایز و اندازه فن‌ها می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی عملکرد هیتر کابینتی داشته باشد.

  • سایر قطعات

اما یک هیتر هوای گرم، تنها به همین سه قسمت مجزا تقسیم نمی‌شوند. در واقع قسمت‌های مختلفی دست‌ به ‌دست هم داده تا تمامی فرایندهای تولید جریان هوای گرم و انتقال آن به محیط پیرامون به نحو احسنت انجام شود. از دیگر قطعات به‌ کار رفته در یک هیتر هوای گرم می‌توان به بدنه کوره، تابلو برق، مخزن سوخت، تابلو کنترل، عایق پشم‌ شیشه، سنسور دما و حرارت، ایمنی ترموستات، بخار هوای لوله و … اشاره کرد.

طرز کار کوره هوای گرم

امروزه انواع مختلفی از کوره‌های هوای گرم بسته به شکل ظاهری (پایه‌دار، کابینتی، ایستاده، افقی) و یا بر اساس نوع سوخت مصرفی (گازوئیل، گاز، دوگانه، زغال، برق) در بازار وجود دارند. از این ‌رو نحوه ساخت هیتر کابینتی بسته به نوع هر کدام از آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. با این ‌وجود، طرز کار این کوره‌ها، شباهت بسیار زیادی با یکدیگر داشته و تقریباً مانند هم هستند. در تمامی این مدل‌ها، در ابتدا مشعل سوخت را با درصد مشخصی از هوا مخلوط کرده و می‌سوزاند.

حال گرمای ایجاد شده در کابین احتراق نگهداری می‌شود تا بعد از آن به کمک جریان هوا، به کانال‌های خروجی راه پیدا کند. سپس هوای سردتر وارد کوره شده و مجدداً دمای آن افزایش پیدا می‌کند. در این حین سنسور دما و حرارت به‌ صورت مداوم در حال چک کردن شرایط بوده و در صورت نیاز، برای رسیدن به دما موردنظر، می‌توانند حرارت دستگاه را افزایش و یا کاهش دهند. البته باید اشاره کرد که اتاقک احتراق دارای دودکش مجزا مخصوص بوده که آلودگی ایجاد شده به ‌وسیله سوزاندن سوخت را خارج می‌کند.

محاسبات، طراحی و ساخت کوره هوای گرم

حال که به ‌صورت اجمالی با این تجهیزات و قطعات به‌ کار رفته در آن‌ها آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا در خصوص نحوه ساخت کوره هوای گرم صحبت کنیم. در صنعت برای ساخت چنین تجهیزاتی نیاز است تا محاسبات مختلفی انجام شود. هر کدام از این محاسبات می‌تواند در طراحی و ساخت کوره‌ هوای گرم تأثیر بگذارد. البته در این میان نباید تأثیر به سزای طراحی کوره‌ هوای گرم و نوع آن را نیز نادیده گرفت. اجازه دهید تا شما را برخی از مهم‌ترین محاسبات در ساخت این کوره‌ها آشنا کنیم:

  • محاسبه ظرفیت گرمایشی

ظرفیت گرمایشی را می‌توان یکی از مهمترین فاکتورها در نحوه ساخت کوره هوای گرم دانست. این ظرفیت باید با توجه ‌به فضای کلی که قرار است هیتر کابینتی در آن فعالیت کند، مشخص شود. به یاد داشته باشید که کوره‌های هوای گرم در فرایند گرمایش خود، هم هوا را به ‌صورت اجباری به محیط تزریق می‌کنند و هم از هوای تازه و سرد بیرون برای گرم‌ کردن، بهره می‌برند. از این‌ رو باید محاسبات دقیقی بسته به فضای موردنظر صورت بگیرد.

به ‌صورت معمول ظرفیت این مدل از کوره‌ها در سه دسته کوره هوای گرم ۱۵۰٫۰۰۰، ۲۵۰٫۰۰۰  و کوره هوای گرم ۳۵۰٫۰۰۰ Kcal/h  دسته‌بندی می‌شود. برای محاسبه ظرفیت گرمایشی کوره‌های هوای گرم، می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

Q=m3*70 kcal/h

در این فرمول Q نشان‌دهنده ظرفیت کوره هوای گرم است که بر اساس کیلوکالری بر ساعت اندازه‌گیری می‌شود. m3 نیز متراژ محیط موردنظر بوده که بر اساس مترمکعب سنجیده می‌شود. ۷۰kcal/h نیز میزان گرمایش محیط موردنظر است که آن هم بر اساس نوع آب‌وهوای ناحیه محاسبه خواهد شد.

  • محاسبه کانال‌کشی کوره هوای گرم

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در نحوه ساخت کوره هوای گرم، محاسبه میزان کانال‌کشی مجاز برای این تجهیزات است. برای اینکه به‌ صورت دقیق محاسبه شود که چه میزان کانال برای این کوره‌ها موردنیاز است باید در ابتدا توجه کرد که هوای وارد شده به این کوره‌ها از چه نوعی خواهد بود. این هوا می‌تواند به ‌صورت کامل از هوای آزاد و تازه تأمین شود، می‌تواند به ‌صورت کامل از هوای برگشتی استفاده شود و یا اینکه می‌تواند ترکیبی از هوای تازه و هوای برگشتی باشد.

بعد از مشخص ‌کردن این مورد، می‌توان به‌ صورت دقیق مشخص کرد که برای راه‌اندازی کوره‌های هوای گرم و ساخت آن‌ها، به چه میزان کانال‌کشی نیاز خواهیم داشت. البته در این محاسبات باید به میزان حرارت تلف شده در مسیر کانال‌کشی نیز توجه ویژه‌ای داشت.

دستگاه خشک کن روتاری
  • محاسبه دودکش کوره هوای گرم

در کنار تمامی محاسباتی که برای طراحی کوره هوای گرم، تولید و ساخت این تجهیزات باید انجام داد، بدون شک باید به دودکش نصب شده در این تجهیزات نیز توجه ویژه‌ای شود. دودکش کوره هوای گرم وظیفه دارد تا گازها، آلاینده‌ها و آلودگی‌هایی که در نتیجه سوزاندن مواد سوختی ایجاد شده است، به محیط بیرون منتقل کند. از این ‌رو محاسبه سایز و طول آن می‌تواند بسیار حیاتی باشد. این که سایز و طول دودکش کوره‌های هوای گرم باید چه میزان باشد، کاملاً به نوع کوره و محل قرارگیری آن در محیط موردنظر بستگی خواهد داشت. باید به این نکته توجه کرد که نه طول بیش از اندازه دودکش و نه طول کمتر از نیاز، نمی‌توانند به‌ هیچ ‌عنوان مورد استفاده قرار بگیرند.

میکسر پودر

نکات مهم در ساخت کوره‌های هوای گرم

حال که با نحوه ساخت هیتر هوای گرم و محاسبات لازم برای طراحی و تولید آن‌ها آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا برخی از نکات تکمیلی و مهمی را که می‌تواند به‌ صورت مستقیم روی عملکرد کوره‌های هوای گرم تأثیر بگذارند، به شما معرفی کنیم:

  • حتماً پیش از سفارش هیتر هوای گرم، ابعاد محیط موردنظرتان را به دست بیاورید.
  • باید اطلاعات کاملی در خصوص شرایط آب ‌و هوایی و اقلیمی محیطی که قصد استفاده از کوره هوای گرم در آنجا را دارید، در اختیار داشته باشید.
  • نیاز است تا تعداد درب‌ها و پنجره‌های محیط موردنظر برای محاسبه میزان خروج هوا، مشخص شود.
  • کانال‌کشی باید به‌ صورت کاملاً اصولی و استاندارد توسط نیروهای متخصص انجام شود.
  • به دمای محیط بیرون و داخل توجه ویژه‌ای داشته باشید.
دستگاه کوره خشک کن دوار روتاری درایر

Call Now Buttonمشاوره