دستگاه بسته بندی روغن موتور

از جمله دلایل استفاده از روغن و پالایش روغن می‌­توان به روانسازی و کاهش اصطکاک بین قطعات، تمیز کردن و خروج آلودگی ها از لوازم و خنک کاری دستگاه ها و تجهیزات اشاره نمود. انواع مختلفی از روغن های روانساز ( Lube Oil )  وجود دارند که معروف ترین آن­ها روغن موتور خودرو می­ باشد. مشخصاتی که سبب تمایز روغن ها از هم می‌­شود عبارتند از: ویسکوزیته، نقطۀ ریزش، نتقطۀ انجماد، خاصیت پاکسازی، اسیدی بودن، فاصلۀ جوش و… .

دستگاه پرکن و بسته بندی روغن موتور

فرآیند پرکردن و بسته بندی انواع روغن های خودرو یکسان میباشد ، استفاده از ماشین آلات دقیق و به روز باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه در تولید خواهد شد ، شرکت های تولید کننده روغن موتور خودرو معمولا از دو نوع گالن و قوطی فلزی یا پلاستیکی در احجام یک الی بیست لیتری جهت بسته بندی روغن های تولیدی با توجه به نیاز بازار استفاده میکنندروغن موتورهای موجود در بازار مصرف در بسته بندی های مختلف عرضه می گردند. اما به طور معمول این محصول در ظروف های پلاستیکی در ظرفیت های یک، چهار، پنج و بیست لیتری و برای مراکز بزرگ تعویض روغن یا تعمیرگاه های وسیع در بشکه های ۲۰۸ لیتری ارایه می گردد. برای پرکردن روغن موتور در ظروف مورد نظر از دستگاه های پرکن مایعات غلی پمپی یا سیلندر پیستونی استفاده می کنند. طریقه عملکرد دستگاه به این صورت می باشد که روغن تولید شده در کارخانه به یک مخزن ذخیره هدایت شده سپس به وسیله پمپ به مخزن دستگاه انتقال داده میشود . سیستم انتقال روغن به ظرف ها به صورت پیستونی یا پمپ می باشد. میزان پرشدن نیز توسط سیستم کنترلی  PLC دستگاه تنظیم و روی سیستم بارگذاری می گردد.  دقت این سیستم کنترلی در پرنمودن یکنواخت ظروف  بسیار بالا می باشد. تعداد نازل های دستگاه را می توان برحسب ظرفیت تولید کارخانه و بسته بندی تهیه نمود.

دستگاه پرکن و بسته بندی روغن موتور

.

سازنده دستگاه پرکن و بسته بندی روغن موتور

ماشین سازی به آفرین طراح و سازنده خط تولید و بسته بندی انواع روغنهای موتور در ظرفیت های مختلف میباشد ، دستگاه پرکن تمام اتومات و نیمه اتومات جهت پرکردن قوطی و گالن های یک لیتری ، دو لیتری ، چهار لیتری ، پنج لیتری و هفت لیتری و بیست لیتری و همچنین دستگاه بشکه پرکن ۲۰۸ لیتری روغن موتور ، دستگاه پرکن پمپی و دستگاه پرکن سیلندر پیستونی با ظرفیت های متنوع و مورد نیاز مشتری

ماشین آلات تولید روغن موتور

برای راه اندازی یک خط تولید و بسته بندی روغن موتور نیاز به مجموعه دستگاه های است که عبارت میباشند از

ویژگی های دستگاه پرکن و بسته بندی روغن موتور

  • تمامی اجزاء در تماس با مواد از جنس استیل
  • مجهز به کلید توقف اضطراری
  • استفاده از سیستم پیستونی یا پمپ برای پرکردن ظروف
  • دستگاه دارای نوار نقاله و میز پخش و جمع در ابتدا و انتهای دستگاه
  • تابلو کنترلی مجهز به plc و صفحه نمایش برای نظارت اپراتور

پرکن روغن موتور روان‌ساز دارای منشأ معدنی هستند و از نفت خام یا تصفیه روغن موتورهای کارکرده تهیه می‌شوند. فرایند تهیه روغن های روان‌ساز در پالایشگاه شامل دو مرحله می‌باشد.

این مراحل پرکن روغن موتور عبارتند از:

  1. تقطیر در فشار اتمسفریک؛
  2. تقطیر در خلأ یکی از محصولات تقطیر در خلأ برش روغنی است که بعنوان ماده اولیه واحدهای روغن سازی وارد پالایشگاه می‌گردد. این برش روغنی تحت یک سری عملیات پالایش و به روغن پایه تبدیل می‌گردد.

مراحل پرکن روغن موتور پالایش برش روغنی در پالایشگاه

در پالایشگاه برش روغنی بعنوان ماده اولیه واحد روغن سازی به واحد استخراج با فورفورال فرستاده می‌شود که در آنجا مواد آروماتیک و نیز موادی که حاوی ترکیبات حلقوی غیر اشباع(بنزینی)است، از آن زدوده می‌شود. رفینت حاصل که حاوی روغن می‌باشد، به واحد موم گیری با تولوئن و متیل اتیل کتون فرستاده می‌شود تا انواع پارافین و واکس (موم) آن جداسازی گردد.روغن موم گیری شده به واحد تصفیه نهایی توسط هیدروژن ارسال می‌گردد تا روغن پایه نهایی حاصل شود.

ویژگی های فیزیکی پرکن روغن موتور

گرانروی

مقاومتی که یک روغن نسبت به جاری شدن بعلت اصطکاک داخلی مولکول های آن از خود نشان می‌دهد، گرانروی (ویسکوزیته) نامیده می‌شود. گرانروی روغن با تغییر دمای آن، تغییر می‌کند و هر چه روغن گرمتر شود گرانروی آن کمتر می‌گردد.از این رو همواره باید گرانروی همراه با دمایی که گرانروی در آن دما اندازه گیری شده، قید گردد. گرانروی روغن معمولاً در دمای ۴۰ و۱۰۰ درجه سانتی گراد اندازه گیری می‌شود.

شاخص گرانروی

تغییر گرانروی با تغییرات دما را با شاخص گرانروی می‌سنجند. هر چه رقم شاخص گرانروی روغنی بزرگتر باشد، در اثر تغییر دما گرانروی روغن کمتر تغییر می‌کند و بر عکس.

نقطه ریزش

نقطه ریزش، پایین‌ترین دمایی است که روغن در آن هنوز سیال است و جاری می‌شود.

نقطه اشتعال

پایین‌ترین دمایی است که در آن، روغن به اندازه کافی به بخار تبدیل می‌شود و با هوا یک مخلوط قابل اشتعال می‌سازد، به طوری که با نزدیک کردن شعله آتش در یک لحظه مشتعل و سپس خاموش گردد. این آزمون برای اندازه گیری میزان آتش گیری و فراربودن روغن صورت می‌گیرد.

معرفی مواد افزودنی به پرکن روغن موتور

چون روغن پایه که از پالایش نفت خام بدست می‌آید، هنوز ویژگی های لازم برای استفاده در موتور خودروهای مدرن و ماشین آلات صنعتی را به طور کامل دارا نیست، بسته به نوع وظیفه‌ای که از آن انتظار می‌رود، مواد افزودنی مختلف به آن افزوده می‌شود تا در روغن مقاومت لازم برای شرایط سنگین کار، حرارت و فشار زیاد موتور به طور بهینه ایجاد شود. بنابراین در ابتدا با افزودن پلیمر ویسکوزیته روغن را به میزان لازم رسانده و سپس از هر یک از مواد ذیل به میزان لازم به منظور تأمین ویژگی های مناسب افزوده می‌گردد.

دستگاه بسته بندی روغن

ازجمله مواد افزودنی پرکن روغن موتور عبارتند از :

  1. پاک کننده‌ها و معلق کننده‌ها
  2. بهبوددهنده شاخص گرانروی
  3. مواد ضد اکسیداسیون
  4. مواد ضد سائیدگی
  5. مواد ضد کف
  6. مواد ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی
  7. مواد پایین آورنده نقطه ریزش

ویژگی‌های روغن موتور

  1. خاصیت اکسایش و پایداری حرارتی بالا
  2. خاصیت پاک‌کنندگی جهت کاهش رسوبات ناشی از احتراق و اکسایش
  3. خاصیت ضد سائیدگی جهت کنترل فرسایش قطعات موتور
  4. خاصیت خنثی‌کنندگی اسیدهای حاصل از اکسایش و احتراق جهت جلوگیری از خوردگی قطعات موتور
  5. محافظت عالی از موتور تحت هر شرایط کارکرد آب و هوایی
  6. افزایش طول عمر و قدرت موتور تا حد بالا
  7. استارت آسان موتور و رسیدن سریع روغن به قطعات به نحو عالی، به منظور روانکاری در دماهای پایین
  8. پایداری برشی عالی روغن که منجر به حفظ گرانروی در تمام طول مصرف می‌گردد
  9. قابلیت عالی در حذف حرارت زائد از موتور برای حفظ ساختار متالورژیکی قطعات
  10. کنترل عالی مصرف روغن و کاهش هزینه
روغن موتور

قیمت خط تولید و دستگاه پرکن و بسته بندی روغن موتور

قیمت خط تولید و بسته بندی روغنهای خودرو بستگی به ظرفیت و مطعلقات یه خط بسته بندی مانند مخازن نگهداری روغن موتور ، دستگاه پرکن روغن موتور ، نوع درب بند گالن های روغن موتور ، اتومات یا نیمه اتومات ، لطفا جهت مشاوره فنی و کسب اطلاع از قیمتها با ماشین سازی به آفرین تماس بگیرید

انواع روغن موتور

همان‌طور که انواع روغن موتور مناسب باعث سلامتی قطعات و افزایش طول عمر موتور خودرو می‌شود، تعویض آن نیز برای تداوم این وضعیت باید به موقع صورت گیرد. امروزه به لطف دست‌یابی به فناوری‌های نانو، زمان تعویض روغن موتور افزایش پیدا کرده انواع روغن موتور و توانسته مرز ۱۵۰۰۰ کیلومتر را رد کند؛ اما به‌طور کلی زمان تعویض روغن موتور نسبت به نوع بهترین روغن موتور ایرانی و خارجی بین ۴۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰ کیلومتر در شرایط استاندارد رانندگی است. پس یعنی انواع روغن موتور نکته مهم‌تر در فرا رسیدن زمان تعویض روغن موتور این است که شما در چه شرایطی رانندگی می‌کنید؟

شرایط استاندارد رانندگی به عوامل بسیاری بستگی دارد. به زبان ساده، شرایط استاندارد رانندگی یعنی شما در یک جاده هموار و بدون‌شیب و سربالایی انواع روغن موتور و در فضایی عاری از گردوغبار که عملکرد موتور خودرو را کاهش می‌دهد، رانندگی کنید. شرایط استاندارد رانندگی همچنین می‌تواند وابسته به دمای محیط و کیفیت و نوع روغن موتوری که استفاده می‌کنید، باشد، انواع روغن موتور چرا که ناسازگاری روغن موتور با دمای محیط اطراف باعث فرسایش زودرس و از کارافتادگی آن می‌شود.

از دیگر عوامل  انواع روغن موتور تاثیرگذار در شناسایی زمان مناسب برای  تعویض انواع روغن موتورها فارغ از نوع ایرانی و خارجی، مدت زمان انقضای روغن موتورها است. در صورت باز نشدن درب ظرف، انواع روغن موتورهای طبیعی بعد از ۲ سال و روغن موتورهای مصنوعی بعد از ۴ سال منقضی می‌شوند که با باز شدن درب آن، این دوره کاهش پیدا می‌کند. همچنین، به مرور زمان و حرکت روغن موتور در موتور، این مایه خاصیت خود را از دست می‌دهد و ویسکوزیته آن کاهش می‌یابد؛ پس می‌تواند به راحتی به خودروی شما آسیب‌های جدی وارد کند. بهتر است به‌طور کلی به صورت دوره‌ای روغن موتور خودرو خود را چک کنید و در اتمام هر فصل یا هر نیم سال برای تعویض روغن موتور خود اقدام کنید.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی کیفیت انواع روغن موتور و قیمت روغن موتور، شیوه تولید آن است که در صنعت تولید روغن موتور نکته‌ای با اهمیت شمرده می‌شود. به طوری که امروزه روی لیبل انواع روغن موتور که در بازار وجود دارد، شیوه تولید درج می‌شود تا مشتریان انواع روغن موتور از آن آگاه باشند. شیوه‌های تولید روغن موتور به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند: سنتتیک، نیمه سنتتیک و معمولی. برای درک بیشتر هریک از این شیوه‌ها، اندکی درباره هریک صحبت می‌کنیم:

·   سنتتیک  ( Fully Synthetic )

سنتتیک نام یکی از شیوه‌های تولید انواع روغن موتور است که در این روش، باکیفیت‌ترین روغن موتورها تولید می‌شوند. زیرا روغن موتور به دست آمده با شیوه سنتتیک را متخصصان و کارشناسان ماهر در آزمایشگاه‌ها تولید می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود تا روغن موتورها سازگاری بسیار بالایی با موتور خودروها داشته باشند و باکیفیت‌ترین روغن موتورها توسط این روش تولید و به بازار عرضه شود. عموما روغن موتورهای سنتتیک در خودروهای باارزش و مدل جدید کاربرد دارد تا موتور خودرو را به بهترین نحو بهینه سازی انواع روغن موتور کند. البته روغن موتورهای سنتتیک قیمت بالاتری نسبت انواع روغن موتور به دیگر روغن موتورها دارند و محصولاتی ارزشمند به شمار می‌روند. انواع روغن موتور

از اصلی‌تری مزایای روغن موتور سنتتیک در موتور خودروها انواع روغن موتور، می‌توان به ویسکوزیته خاص آن اشاره کرد. زیرا روغن موتورهای سنتتیک به نوعی تولید و طراحی می‌شوند که گرانروی متغیری دارند و خود را کاملا با دمای محیط وفق می‌دهند. روغن موتور سنتتیک ضمن این که می‌تواند گرانروی بسیار بالایی انواع روغن موتور داشته باشد و به خوبی سطوح را پوشش دهد، می‌تواند به قدری گرانروی پایینی داشته باشد که از میان تمام قطعات موتور خودرو عبور کند. تمام این ویژگی‌ها به دلیل وجود مواد پایه مصنوعی است که آن را در آزمایشگاه با تکنولوژی پیشرفته تولید می‌کنند. انواع روغن موتور

·   مینرال (Mineral)

یکی دیگر از شیوه‌های تولید روغن موتور، مینرال نام دارد که با همان عنوانِ روغن موتور معمولی شناخته می‌شوند. روغن موتورهایی را که به صورت مینرال تولید می‌کنند عموما کم‌ترین کیفیت را میان انواع روغن موتور دارند. زیرا شیوه تولید آن بسیار ساده است و تنها از چند دستگاه با تکنولوژی معمولی برای تولید آن استفاده می‌شود. روغن موتور مینرال تنها انواع روغن موتور در خودروهایی کاربرد دارد که قدیمی هستند و صاحب خودرو به مزایای خاص و اصلی روغن موتور نیازمند نیست. انواع روغن موتور

مواد پایه روغن موتورهای مینرال نفت خام است که در پروسه‌ای کوتاه مدت برخی مواد را از آن گرفته و برخی افزودنی‌ها به آن اضافه کرده‌اند. همچنین گرانروی خاصی ندارند و شاخص آن همواره در یک عدد خاص باقی می‌ماند؛ یعنی اگر از روغن موتور مینرال در خودروی انواع روغن موتور خود استفاده کنید، پس از مدتی باید به طور کلی بیخیال آن شوید! زیرا این روغن موتور تنها برای خودروهای بسیار قدیمی و سنگین است و در خودروهای امروزی کاربردی ندارد. می‌توان گفت روغن موتورهای مینرال از انواع روغن موتور، بدترین محصولات برای روانکاری موتور خودروها هستند. انواع روغن موتور

·  نیمه سنتتیک ( Semi Synthetic )

نوع آخر از انواع روغن موتور، نیمه سنتتیک نام دارد که شیوه‌ای عمومی برای تولید روغن موتور شمرده می‌شود. روغن موتورهای نیمه سنتتیک محصولاتی ترکیبی هستند که تولیدکنندگان آن‌ها را طی فرآیند خاصی تولید می‌کنند؛ زیرا شیوه نیمه سنتتیک در واقع تلفیقی از دو شیوه سنتتیک و مینرال انواع روغن موتور است. به طوری که متخصصان طی یک فرآیند پیچیده از دو مواد پایه مصنوعی و نفت خام در روغن موتور استفاده می‌کنند و سپس افزودنی‌ها را به آن می‌افزایند. امروزه انواع روغن موتور نیمه سنتتیک در بازار وجود دارد و پرفروش‌ترین محصولات روانکاری قطعات موتور خودرو شمرده می‌شود. انواع روغن موتور

دور از ذهن نیست که روغن موتور نیمه سنتتیک کیفیت رده متوسطی دارد و می‌توان از آن در اکثر خودروها استفاده کرد. انواع روغن موتور زیرا در آن از مواد مصنوعی سنتتیک و نفت خام مینرال استفاده می‌شود که نتیجه به دست آمدن محصولاتی میان رده و نسبتا باکیفیت را در پی دارد. اگر دنبال خرید روغن موتور ۲۰۶ یا خودروهای مشابه آن هستید، انواع روغن موتور توصیه می‌شود روغن موتورهای نیمه سنتتیک پارانوکس را برای خود خریداری انواع روغن موتور کنید؛ زیرا روغن موتور پارانوکس در حال حاضر برترین روغن موتور خاورمیانه است که توسط شرکت پترونام سهند تولید می‌شود. ان


Call Now Buttonمشاوره