دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات دستگاهی است جهت سرعت بخشیدن در خطوط بسته بندی صنایع مختلف استفاده می شود . دستگاه های پرکن مایعات مناسب برای پر کردن حجم یا وزن مشخصی از مایعات با چگالی و ویسکوزیته متفاوت به داخل ظروف با حجم و اشکال مختلف میباشد .  انتخاب دستگاه پرکن مایعات امری پیچیده است، از این رو توصیه می شود که برای انتخاب درست دستگاه متناسب با محصول خود، حتما با مشاورین ماشین سازی به آفرین مشورت نمایید تا باعث افزایش بهره وری در تولیدات شما باشد . هر نوع از این دستگاه های پر کن مختص نوعی خاص از مایعات می باشند که اگر دستگاه اشتباها انتخاب شود، خط تولید شما مختل شده و ضررهای مالی جبران ناپذیری متوجه شما خواهد شد.

سازنده دستگاه پرکن مایعات

ماشین سازی به آفرین ، سازنده انواع دستگاههای پرکن مایعات رقیق ، غلیظ خطی ، و همچنین سازنده دستگاه گالن و بشکه پرکن بصورت اتوماتیک و نیمه اتومات خطی میباشد

انواع دستگاه های پرکن مایعات

  1. دستگاه پرکن مایعات ثقلی
  2. دستگاه پرکن مایعات پمپی
  3. دستگاه پرکن مایعات سیلندر پیستونی

کاربرد دستگاه پركن مايعات

  1. مواد غذایی: عسل، مربا، رب، سس،شیره خرما، انواع شربت ، ارده ، روغن خوراکی و زیتون
  2. صنایع دارویی: انواع شربت ها، سوسپانسیون ، اسیتون، الکل، انواع لوسیون ها
  3. صنایع آرایشی و بهداشتی: شامپو، مایعات بهداشتی، شوینده ها ، وایتکس ، جوهر نمک ، سفید کننده
  4. صنایع شیمیایی: انواع روغن ها، انواع لوسیون ها، مواد شیمیایی ، سموم کشاورزی ، حلال ها
دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات رقیق ثقلی

این دستگاه برای پر کردن انواع مایعات رقیق در ظرف های مختلف بکار میرود.  از این دستگاه برای پر کردن مایعات رقیق با درصد غلظت پایین مانند آب معدنی، اسید، دوغ، آب باتری ، نوشیدنی های طعم دار، مایعات شیمیایی، غذایی و دارویی و.. استفاده میشود.  این دستگاه های بدون استفاده از پمپ یا موتور و بر اساس نیروی جاذبه زمین (ثقل) و تایم قطع و وصل کار میکند.

دستگاه پرکن مایعات رقیق ثقلی

پرکن مایعات به روش پمپ

 از این دستگاه می توان برای پر کردن مایعات غلیظ و نیمه غلیظ مانند ، روغن موتور ، روغن خوراکی داخل ظروف پلی اتیلن،پت، و شیشه در احجام ۵۰۰ الی ۲۰۰۰۰  سی سی استفاده کرد. روش انتقال مواد از مخزن دستگاه به داخل ظروف بوسیله پمپ و تنظیمات تایمر میباشد .

پرکن مایعات

پرکن مایعات به روش سیلندری پیستونی

اگر به دنبال دقت بالا هستید و در صدد راه اندازی بسته بندی مایعات غلیظ مانند پرکن ماست و یا پرکن عسل ، پرکن شیره خرما ، پرکن مایع ظرفشویی ، پرکن انواع شوینده ، پرکن مایع دستشویی ، شامپو ، روغن زیتون ، پرکن روغن آفتاب گردان ، پرکن روغن موتور و … هستید، بهترین گزینه پرکن سیلندر پیستونی است. این روش در ماشین آلات اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان در آن حجم مشخصی برای پرکردن تنظیم کرد. دستگاه پرکن سیلندری در دو مدل پرکن سیلندر پیستون به روش لنگ و پرکن سیلندر پیستون سروو موتور ساخته میشوند .

طرز کار دستگاه پرکن سیلندر پیستونی

سیلندر شامل یک محفظه یا لوله می باشد که پیستون در درون آن به حالت رفت و برگشتی حرکت می کند. حجم مایع درون سیلندر بستگی به اندازه ظروفی که مایع داخل آن پر می شود دارد و تعداد سیلندرها بر اساس ظرفیت و راندمان مورد نیاز مشتری و نوع نازل های دستگاه سیلندر پیستونی به طور جداگانه متناسب با نوع محصول طراحی و تولید می گردند. تمامی سیلندر های طراحی شده در ماشین سازی به آفرین از جنس استنلس استیل ۳۰۴ یا ۳۱۶ میباشد که داخل آن صاف و صیقلی شده توسط سنگ مغناطیس میباشد .

در دهانه ورودی سیلندر، یک شیر سه طرفه تعبیه شده است که با عقب رفتن پیستون، مسیر مخزن تغذیه به داخل سیلندر باز شده و با جلو آمدن آن، مسیر سیلندر به نازل ها باز می شود و عمل مکش مواد از مخزن و تزریق مایع به داخل ظروف انجام می شود. این عملیات رفت و برگت یا مکش و تزریق توسط سروو موتور کنترل میگردد .مایعات رسانه های مداومی هستند که مولکول های آنها مانند مواد جامد نیست و از این رو تحرک بیشتری دارند. مایعات و گازها هر دو مایعات هستند و برخی از آنها مانند هوا و آب از اهمیت حیاتی برخوردار هستند ، زیرا برای حفظ حیات ضروری هستند. به عنوان نمونه مایعات می توان به آب ، هلیم فوق مایع یا پلاسمای خون اشاره کرد. موادی وجود دارد که جامد به نظر می رسند ، اما با این وجود خصوصیاتی را که مایعات دارند ، به عنوان مثال قیر نشان می دهند. با قرار دادن یک آجر در بالای یک قطعه بزرگ قیر مشاهده می شود که کم کم غرق می شود تا به ته آن برسد .دقیق ترین نوع پرکن سیلندری دستگاه سیلندر پیستون سروو موتور میباشد .

نازل دستگاه پرکن مایعات

تمامی نازلها در دستگاههای پرکن مایعات با فشار باد و پنوماتیک باز و بسته و کنترل میشوند و بدلیل در تماس مستقیم بودن با انواع مایعات بهداشتی و خورنده صنایع غذایی و دارویی و شیمیایی از جنس استیل ۳۰۴ یا ۳۱۶ تهیه شده ، نازلهای دستگاه های پرکن اسیدی عموما از جنس پلی اتیلن میباشد. پلی اتیلن ها مقاومت بسیار بالایی در مقابل خورندگی مایعات اسیدها دارند . در صنایع دارویی و آرایشی بهداشتی از نازلهای استیل با گرید ۳۱۶ استفاده میشود . چنانچه مایعات در زمان تزریق و پرکردن کف کند از نازلهای بلند استفاده میشود تا از کف کردن جلوگیری کند ، البته میزان دبی بالا و سرعت تزریق بالا و عدم محاسبه دقیق در حین پرکردن مایع باعث تشدید شدن میزان کف در حین پرکردن مایع خواهد شد .

مخزن دستگاه پرکن

مخزن دستگاه پرکن هم مانند نازلها بدلیل در تماس مستقیم بودن با انواع مایعات از جنس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ یا پلی اتیلن تهیه ساخته میشود . هر چقدر مایع مورد استفاده برای پرکردن و بسته بندی اسیدی و حساس تر باشد گرید استیل مورد استفاده مقاوم تر خواهد بود . مخزن دستگاه پرکن دارای اتصالات ورودی و خروجی و همچنین سیستم کنترل لول سطح جهت کنترل مایع به مخزن و جلوگیری از سرریز شده میباشد . ظرفیت مخزن های پرکن مایعات بر اسا تعداد نازلهای پرکن متفاوت میباشد معمولا از صد الی سیصد لیتر میباشد

نوار نقاله یا کانوایر دستگاه پرکن

دستگاه نوارنقاله یک جریان انتقال پیوسته و قابل کنترل را بوجود آورده که کار انتقال ظروف در ابعاد و اندازه های مختلف به زیر نازل پرکن و خرج ظروف بعد از پرشدن مایعات را انجام میدهد ، بدنه کانوایر یا نوار نقاله تماما از جنس استنلس استیل و نوار یا ریل آن از جنس پلی اتیلن میباشد ، کانوایرهای دستگاه پرکن مایعات قابلیت ریگلاژ و تنظیم و نگهداری ظروف روی نوار را دارند و مجهز به سنسور جهت شناسایی ظرف در موقیت مناسب و اینورتر جهت تنظیم دور نوار میباشد .

مشخصات مایعات

میزان تفکیک بیشتری بین مولکول های آن در مقایسه با جامدات داشته باشید. در مورد مایعات ، مولکول ها هنوز مقداری انسجام را حفظ می کنند ، در حالی که در گازها تعامل کمتری دارند. هنگامی که نیروهای برشی به آنها وارد می شود ، جریان یا تخلیه کنید. مایعات در برابر فشار مقاومت نمی کنند ، بنابراین هنگامی که به آنها اعمال می شود به طور مداوم و دائمی تغییر شکل می دهند. به شکل ظرفی که حاوی آنهاست تطبیق داده می شود و اگر گاز باشد ، بلافاصله منبسط می شوند تا زمانی که کل حجم همان سطح را پوشش دهند. بعلاوه ، اگر بتوانند ، مولکولها به سرعت از درون ظرف فرار می کنند. گازها به راحتی قابل فشرده شدن هستند ، یعنی حجم آنها به راحتی قابل تغییر است. از طرف دیگر ، برای اصلاح حجم مایعات نیاز به تلاش بیشتری است ، به همین دلیل در محدوده وسیعی از فشارها و دما غیرقابل تطبیق تلقی می شوند. مايعات هنگامي كه فشار وارد بر آنها ثابت است سطح آزاد و صافي دارند. به عنوان مثال در فشار جو ، سطح دریاچه ای بدون موج مسطح است.

خواص مایعات

رفتار ماکروسکوپی مایع توسط چندین مفهوم توصیف می شود ، اصلی ترین مفاهیم عبارتند از: چگالی ، وزن مخصوص ، چگالی نسبی ، فشار ، مدول تراکم پذیری و گرانروی. بیایید ببینیم هر یک به طور خلاصه از چه چیزهایی تشکیل شده است.

طبقه بندی انواع مایعات

مایعات براساس معیارهای مختلف طبقه بندی می شوند ، وجود یا عدم وجود اصطکاک یکی از آنهاست:

مایعات ایده آل

چگالی آن ثابت است ، غیرقابل انعطاف است و ویسکوزیته آن صفر است. همچنین غیر محرک است ، یعنی هیچ گردبادی در داخل ایجاد نمی شود. و سرانجام ثابت است ، یعنی همه ذرات سیالی که از نقطه خاصی عبور می کنند سرعت یکسانی دارند

مایعات واقعی

در لایه های مایعات واقعی اصطکاک وجود دارد و بنابراین ویسکوزیته نیز قابل فشرده شدن است ، اگرچه همانطور که گفتیم مایعات در طیف وسیعی از فشارها و دما قابل انعطاف نیستند.

معیار دیگری تعیین می کند که مایعات می توانند نیوتنی و غیر نیوتنی باشند ، بسته به مدل ویسکوزیته ای که دنبال می کنند:

مایعات نیوتنی

آنها قانون ویسکوزیته نیوتن را انجام می دهند

τ = μ (Δv / Δy)

مایعات غیر نیوتنی

آنها قانون ویسکوزیته نیوتن را ندارند ، بنابراین رفتار آنها پیچیده تر است. آنها به نوبه خود به مایعات دارای ویسکوزیته طبقه بندی می شوند مستقل از زمان و کسانی که ویسکوزیته دارند وابسته به زمان، هنوز پیچیده تر است.

قیمت دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات با توجه با امکانات جانبی ماننده اتصالا به دستگاه درب بند و دستگاه میز ترافیک ، راندمان ، روش ، ظرفیت و سیستم پرکردن و بسته بندی مایعات دارای قیمت متغیر میباشد ، جهت جهت مشاوره فنی و کسب اطلاعات بیشتر با ماشین سازی به آفرین تماس بگیرید

مفهوم ویسکوزیته یا گرانروی چیست

مقدمه احتمالا تابه‌حال بارها و بارها اصطلاح ویسکوزیته را شنیده و در اصطلاحات روزمره از آن استفاده کرده اید. اما تا چه میزان با آن آشنایی دارید؟ چرا یک سیال در موقعیت های مختلف رفتارهای متفاوتی ارائه می کند؟ در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با مفهوم گرانروی آشنا کرده و نحوه اندازه گیری و محاسبه ویسکوزیته یک سیال را برای شما ارائه دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید

مفهوم ویسکوزیته چیست

طبق تعریف دانشنامه بریتانیکا، مقاومت یک سیال در برابر تغییر شکل یا حرکت قسمت های مجاور آن را نسبت به یکدیگر، ویسکوزیته (Viscosity) می نامند. در اصل، مفهوم ویسکوزیته همان مخالفت با جریان یا سیالیت (Fluidity) بوده و هر چه سیال راحت‌تر جریان پیدا کند، گفته می شود که ویسکوزیته پایین تری دارد. به عنوان مثال، گفته می شود که عسل ویسکوزیته یا گرانروی بیشتری نسبت به آب دارد.

از آن جایی که بخشی از مایعی که مجبور به حرکت است، تا حدی بخش های مجاور خود را حمل می کند، می توان گرانروی را به عنوان اصطکاک داخلی (Internal Friction) بین مولکول ها تصور کرد. توجه داشته باشید که چنین اصطکاکی نباید با اختلاف سرعت بخش های مختلف درون یک مایع اشتباه گرفته شود. ویسکوزیته عاملی اساسی در تعیین نیروهایی است که هنگام روغن کاری و انتقال سیالات در خطوط لوله باید بر آن ها غلبه شود. بر اساس این مفهوم، جریان مایع در فرایندهایی مانند اسپری و پاشش، قالب گیری تزریقی و پوشش دهی سطح کنترل می شود.

چه عواملی بر گرانروی ماده تاثیرگذار است

۱) نوع ماده

ویسکوزیته ماده قبل از هر چیز تابعی از نوع ماده است. برای مثال، ویسکوزیته آب در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد ۱٫۰۰۲۰ میلی‌پاسکال‌ثانیه است. بیشتر مایعات معمولی دارای گرانروی به میزان ۱ تا ۱۰۰۰ میلی‌پاسکال‌ثانیه هستند. در حالی که در گازها گرانروی بین ۱ تا ۱۰ میکروپاسکال‌ثانیه معمول است. اما ویسکوزیته سیالاتی مثل عسل، خمیرها، ژل ها و امولسیون ها بالاتر از این مقدار است. بعضی از چربی ها مانند کره یا مارگارین آنقدر ویسکوز هستند که بیشتر شبیه مواد جامد نرم هستند!

۲) درجه حرارت

احتمالا شما نیز به تجربه متوجه این موضوع شده اید که گرانروی با تغییر دما تغییر می کند. عسل و کره را می توان با حرارت دادن سریع تر جاری کرد. روغن موتور و مایعات هیدرولیکی در روزهای سرد به میزان قابل توجهی ویسکوز می شوند. لذا عملکرد اتوموبیل ها و سایر ماشین آلات را در ماه های سرد سال تحت تأثیر قرار می دهند. به طور کلی گرانروی یک مایع ساده با افزایش دما کاهش می یابد. با افزایش دما، سرعت متوسط حرکت مولکول ها در مایع افزایش می یابد. لذا مدت زمانی که آن ها در تماس با مولکول های مجاور هستند، کاهش می یابد. از این رو با افزایش دما، میانگین نیروهای بین مولکولی کمتر می شود. شکل زیر نمودار ویسکوزیته-دما را برای چند نوع شیشۀ مختلف نشان می دهد.

تفاوت غلظت و ویسکوزیته

یکی از خواص مهم مایعات ، مقاومت آنها در برابر جاری شدن است که به آن ویسکوزیته گفته میشود . هرچه مقاومت مایع بیشتر باشد یا بعبارتی دیرتر جاری شود گفته میشود زیادی دارد و برعکس اگر مقاومت کمتری در برابر جاری شدن از خود نشان دهد ، ویسکوزیته مایع کمتر است.

 غلظت محلول ها و واحدهای آنها — به زبان ساده

برای تعریف دقیق یک محلول، بهتر است غلظت آن را بیان کنیم. به عبارت دیگر باید ذکر کنیم که چه میزان حل‌شونده در مقدار مشخصی حلال، حل شده است. عباراتی مانند «رقیق» یا «غلیظ» به منظور توصیف مقدار ماده حل شده در محلول‌ها بکار می‌روند. اما این عبارات، نسبی هستند و معنای دقیقی بدست نمی‌دهند.

مقدمه

غلظت، معیاری برای سنجش میزان اختلاط یک ماده، در ماده‌ای دیگر است. محلو‌ل‌ها می‌توانند رقیق یا غلیظ باشند. به طور مثال وقتی می‌گوییم سرکه، محلول ۵ درصد استیک اسید در آب است، در حقیقت غلظت آن را ذکر کرده‌ایم. اگر این میزان به ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، محلول مورد نظر غلیظ‌تر از سرکه است.

یک محلول غلیظ، محلولی است که مقادیر زیادی از حل شونده در مقدار مشخصی از حلال در آن حضور دارند. در مقابل، محلول رقیق، محلولی است که مقادیر حل‌شونده در آن برای مقدار مشخصی از حلال، کم باشد. همانطور که اشاره شد، عبارات غلیظ و رقیق برای توصیف کیفی محلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما نیاز داریم تا روش‌هایی برای توصیف کمی محلول‌ها پیدا کنیم.

درصد جرمی

روش‌های مختلفی برای توصیف غلظت یک محلول از طریق درصد وجود دارد. درصد جرمی (جرم/جرم) به صورت جرم حل‌شونده به جرم محلول توصیف می‌شود:

۱۰۰ × جرم محلول \ جرم حل‌شونده = درصد جرمی

جرم حل‌شونده + جرم حلال = جرم محلول

اگر بتوانید جرم‌های حل‌شونده و حلال را اندازه‌گیری کنید، تعیین درصد جرمی ساده است. فراموش نکنید که هر کدام از اجزا باید با یک واحد تعریف شوند تا غلظت مورد نظر عدد درستی باشد.

مثال

فرض کنید محلولی با حل کردن ۲۵ گرم شکر در ۱۰۰ گرم آب تهیه کرده‌ایم. جرم محلول عبارتست از:

۱۲۵ گرم = ۱۰۰ گرم آب + ۲۵ گرم شکر

درصد جرمی محلول نیز به صورت زیر محاسبه می‌شود:

محلول شکر ۲۰٪ = ۱۰۰ × (۱۲۵ گرم محلول / ۲۵ گرم شکر) = درصد جرمی

 انواع مختلف مایعات صنعتی و کاربردهای آنها

مایعات صنعتی را می توان به عنوان ترکیباتی مانند روغن و گریس که در محیط صنعتی استفاده می شوند ، تعریف کرد. آنها معمولاً با هدف اصلی کاهش سایش ابزار و همچنین کاهش اصطکاک و صحافی استفاده می شوند. در برخی موارد ، می توان از مایعات برای کاهش مقاومت الکتریکی و افزایش رسانایی گرمایی استفاده کرد. جلوگیری از خوردگی در هر دو سطح داخلی و خارجی نیز استفاده ای است که در صنایع رایج است.

مایعات صنعتی متعددی وجود دارد که به عنوان روان کننده مانند روغنهای با گرانروی کم و زیاد ، موم ها ، سیلیکات های دمای بالا و پودرهای روان کننده استفاده می شود. روغن روان کننده را می توان بعنوان روغنهای طبیعی و مصنوعی طبقه بندی کرد. آنها در برخی موارد ترکیبی از پراکندگی روان کننده های جامد یا موم هستند تا از اثربخشی بیشتری برخوردار شوند. علاوه بر این ، روان کننده های بسیاری وجود دارد که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

از گریس های دی الکتریک و مایعات صنعتی عایق برای کاهش اصطکاک ، اتصال و سایش مواد به همان روشی که از روان کننده ها استفاده می شود ، استفاده می شود. از آنها در خازن ها ، ماشین آلات تخلیه الکتریکی ترانسفورماتور و سایر ماشین های الکتریکی استفاده می شود. وقتی صحبت از اتلاف گرما از اجزای الکتریکی می شود ، ایده آل هستند. از آنها در روغن کاری سوئیچ های تماس با اسلاید و رله که در صنایع رایج است ، استفاده می شود. مایعات انتقال گرما در صنایع با اصلی انتقال انرژی گرمایی در طی کارهایی مانند خنک کننده دستگاه ، فلزکاری و گرمایش استفاده می شود. آنها از محصولاتی مانند مایعات چیلر ، خنک کننده های در گردش و یخچال های خنک کننده تشکیل شده اند که خنک کننده دستگاه را ارائه می دهند. در اهداف گرمایش می توان از روغن های بخاری استفاده کرد.

روغن هیدرولیک و مایعات انتقال مایعات صنعتی هستند که در اکثر صنایع نقش اساسی دارند. همانطور که از نام آنها پیداست ، آنها عمدتا در مناطق انتقال نیرو و عملیات هیدرولیکی استفاده می شوند. نیرو از طریق سیال با کمک خطوط هیدرولیکی به یک سیلندر منتقل می شود. مایعات انتقال قدرت در مجموعه گیربکس و سایر کاربردهای مشابه ایده آل است. بیشتر این مایعات روان کننده های مصنوعی و روغن های معدنی یا نفتی هستند. از آنها معمولاً در صنایع نظامی ، خودرویی ، دریایی و هوافضا استفاده می شود. گریس های صنعتی نیز از این دسته هستند که کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. مایعات استفاده شده باید با توجه به نوع کار آنها برای انجام انتخاب شود. این مایعات را می توانید بصورت آنلاین از تولیدکنندگان و تامین کنندگان مختلف خریداری کنید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که وب سایت آنها را بررسی کنید و تعیین کنید آیا آنها محصول مناسبی برای عملکرد شما دارند.

محصولات دیگر


Call Now Buttonمشاوره