بسته بندی روغن زیتون

بسته بندی روغن زیتون را از میوه درخت زیتون استخراج می‌کنند. این درخت اولین بار در نواحی مدیترانه‌ای پرورش یافت. دستگاه پرکن مایعات روغن زیتون را با فشردن میوه زیتون به دست می‌آورند. روغن زیتون دارای مقدار زیادی چربی اشباع نشده می‌باشد.

  • روغن زیتون بکر: به روغن زیتونی گفته می‌شود که تنها توسط فرآیندهای فیزیکی استخراج شده و هیچ نوع فرآیند شیمیایی بر روی آن صورت نگرفته است.
  • روغن زیتون تصفیه شده: این روغن با استفاده از فرآیندهای شیمیایی تصفیه شده و مقدار اسید چرب آزاد آن کاهش یافته است. این روغن در مقایسه با روغن زیتون بکر از ارزش تجاری کمتری برخوردار می باشد.
  • روغن تفاله زیتون Olive pomace oil : این روغن با استفاده از استخراج حلالی روغن موجود درگوشت میوه زیتون به وسیله هگزان به دست می آید.

گریدهای خرده فروشی روغن زیتون مطابق با تعریف انجمن بین‌المللی روغن زیتون

گریدهای خرده فروشی روغن زیتون در آمریکا

نوع A  روغن زیتون با میزان اسیدهای چرب کمتر از ۱٫۴ درصد( کیفیت عالی و فاقد موارد نامطلوب.

نوع B روغن زیتون با میزان اسیدهای چرب کمتر از ۲٫۵ درصد(کیفیت خوب و فاقد موارد نامطلوب.

نوع C روغن زیتون با میزان اسیدهای چرب کمتر از ۳٫۰ درصد( کیفیت نسبتا خوب و تقریبا فاقد موارد نامطلوب.

نوع D روغن زیتون با میزان اسیدهای چرب بیشتر از ۳٫۰ درصد(برای مصارف خوراکی مناسب نمی باشد. 

آثار بسته بندی روغن زیتون بر تندرستی

تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه دو قاشق غذا خوری (۲۳ گرم) روغن زیتون، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می‌دهد که این امر، به دلیل وجود چربیهای اشباع نشده در این روغن است. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، بهتر است که به جای چربیهای اشباع شده از روغن زیتون استفاده شود تا میزان مصرف کالری روزانه از حد لازم بیشتر نباشد. همچنین روغن گردو و اسید چرب امگا۳ که در گوشت ماهی و سبزیجات وجود دارد همچون روغن زیتون، اسیدهای چرب اشباع نشده دارند و بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی مفیدند.

روغن زیتون فوق بکر : به روغن زیتون بکر که اسیدیته آن کمتر از ۸% درصد باشد، روغن زیتون فوق بکر گفته می شود. میزان تولید این روغن معادل ۱۰ درصد کل تولید روغن زیتون میباشد.

روغن زیتون بکر : به روغن زیتون بکر که اسیدیته آن کمتر از ۲ درصد باشد روغن زیتون بکر گفته می شود.

ریبون بلندر

روغن زیتون خالص : مخلوطی از روغن زیتون تصفیه شده و روغن زیتون بکر می باشد.

دستگاه پرکن مایعات غلیظ

روغن تفاله زیتون Olive pomace oil :معمولا شامل مخلوطی از روغن pomace تصفیه شده به همراه روغن زیتون بکر می باشد. این روغن از نظر متخصصین روغن زیتون از ارزش پایینتری برخوردار می باشد. با اینحال ترکیب اسیدهای چرب این روغن کاملا مشابه با روغن زیتون بوده و با توجه به بالا بودن نقطه دود آن ، در برخی از کشورها از آن جهت روغن پخت و پز در رستورانها و منازل استفاده می‌شود .

روغن زیتون نفتی Lampante oil : دستگاه پرکن مایعات غلیظ این روغن جهت مصارف خوراکی مناسب نمی باشد. واژه نفتی به علت مصرف این نوع روغن زیتون به عنوان سوخت چراغهای روغن سوزدر زمانهای گذشته اطلاق می شود. این نوع روغن درحال حاضر تنها در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.

روغن زیتون تصفیه شده : روغن حاصل از تصفیه شیمیایی یا فیزیکی روغن زیتون بکر به شرط عدم ایجاد تغییر در ترکیب تری گلیسریدی آن، روغن زیتون تصفیه شده نامیده می شود. میزان اسیدهای چرب آزاد این روغن نباید بیش از ۰٫۳ درصد باشد. این روغن معمولاً از تصفیه روغن زیتون بکر با اسیدیته بالا و شرایط نامناسب تهیه میشود. در حدود ۵۰ درصد روغنهای زیتون بکر تولید شده در آب و هوای مدیترانه ای به دلیل بالا بودن میزان اسیدیته و کیفیت پایین به ناچار تصفیه میشوند. لازم به ذکر است که در تولید این روغن هیچ گونه حلالی جهت استخراج آن استفاده نشده است و تنها به علت بالا بودن اسیدیته تحت فرآیندهای تصفیه فیزیکی و یا شیمیایی قرار گرفته است. این روغن در مواقعی تحت عنوان »روغن زیتون خالص» به فروش میرسد.

ریبون بلندر برای میکس انواع محصولات دستگاه پرکن روغن زیتون، فراورده‌ای بود که ابتدا مردمان تمدن مینون (تمدنی یونانی در عصر برنز در نواحی مدیترانه ای) آن را تولید می‌کردند. این روغن برای آنها منشاء ثروت محسوب می‌شد. این مردمان، گوشت له شده میوه زیتون را داخل مخزن ثابتی می‌ریختند و پس از مدتی، روغن زیتون در قسمت بالا جمع می‌شد و آنها آب و بقیه مواد را از قسمت انتهایی مخزن خارج می‌کردند.

امروزه از روغن زیتون در پخت و پز و همچنین در تهیه مواد آرایشی بهداشتی استفاده می‌کنند. از این روغن صابون هم تهیه می‌نمایند. البته روغن زیتون را در صنایع دارویی و همچنین به عنوان سوخت چراغهای نفتی هم به کار می‌برند.

اسپانیا امروزه بزرگترین تولید کننده روغن زیتون جهان است.

طرز تهیه بسته بندی روغن زیتون

دستگاه پرکن مایعات غلیظ مانند پرکن روغن زیتون را به این طریق تهیه می‌کردند: ابتدا به تنه درخت زیتون با چوب می‌زدند تا میوه‌های زیتون به زمین بیفتند. سپس آنها را با کمک سنگ داخل کاسه‌های چوبی له می‌کردند تا به روغن بیفتند. امروزه میوه زیتون را تکه‌های ریز می‌کنند و از آن خمیری به دست می‌آورند. این خمیر را با آب مخلوط نموده و داخل دستگاه گریز از مرکز سانتریفوژ می‌ریزند. در این دستگاه ضمن چرخش، روغن زیتون از بقیه مواد جدا می‌شود.


Call Now Buttonمشاوره